Från dassiga grabbar till ledande toaproffs

Allt började år 2009 på en offentlig toalett i Helsingfors.

Hanno Airas hade precis kommit tillbaka från Tyskland och pekade på en urinoar åt sin polare Tommi Virkki och frågade: ”Har du någonsin sett en vattenfri urinoar?” Det hade Tommi inte gjort och det hade ingen annan heller. I de tusen sjöarnas land spolades toaletterna med dricksvatten. Hanno och Tommi grundade företaget Novosan och började importera vattensnåla badrumsmöbler till Finland. Bland de topprodukter som utkristalliserade sig fanns Urimat-urinoarerna och miljövänliga handtorkar av märket Biodrier.

Handeln frodades och företaget växte. Vattenfria urinoarer spred sig runt Finland.

Ändå kände Novosans urinoarpojkar att det finns annat att förbättra på toaletterna. Miljön är en livsviktig aspekt, men lika viktig är en nöjd konsument. Konsumenter vill inte besöka smutsiga, glömda och avgiftsbelagda toaletter.

Finland var full av dem.

Enligt urinoarpojkarna var det dags att förnyas. Novosan började tänka mer kring de offentliga toaletternas strategisk roll i handelns dragkraft samt skapare av kundnytta. Enligt undersökningar finns det ett enormt marknadsföringspotential i toaletter. Novosans mål blev att hjälpa sina kunder att dra den fulla nyttan av potentialen. Från starten som urinoarsäljare utvecklades ett av Finlands enda specialistföretag inom offentliga sanitetsutrymmen. Novosan finns där, då din kund är i nöd.

Avslappnade och entusiastiska företagare

Novosan referenssi. Prisma Kuopion asiakas WC-tilojen julkisivu ja opastavat WC-kyltit: suuri valaistu WC-kyltti, miesten WC, inva vessa, lastenhoitohuone ja naisten WC.

Idag är Novosan ett aktivt tillväxtbolag. Våra värderingar är kreativitet, entusiasm och uthållighet. Vi anser att den bästa framåtandan uppnås med ett avslappnat team och en avslappnad miljö. Vårt affärsområde är sådant att komiska situationer kan inte undvikas. Därför är Novosans recept en glimt i ögat, en vision om en bättre framtid och att arbeta hårt för att uppnå målen. Med detta recept bidrar vi till att sprida kundnära, miljövänlig och ren WC-ideologi.

Nyckelord